Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Motivace studentů odborných předmětů
Motivace studentů odborných předmětů
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Tomáš Nevrlý |
---|---|
Šetření: | 05. 05. 2024 - 13. 05. 2024 |
Počet respondentů: | 23 |
Počet otázek (max/průměr): | 7 / 7 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 38,1 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.07:06 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dotazník je určen pro učitele odborných výcviků a předmětů. Jeho výsledky poslouží pro mou závěrečnou práci studia pedagogiky, veřejné účely a pro všechny pedagogické pracovníky odborných předmětů.
Odpovědi respondentů
1. Jakým způsobem se snažíte motivovat své žáky?:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
.
Být jim vzorem,poukázat na úspěch jiných
Chci aby moji žáci zapojili představivost čím mohou být,čeho můžou dosáhnout a aby si určili svůj cíl. Odpověď na tuto otázku je:představivost
Jdu příkladem, pozitivní motivací, hrou, příjemnou atmosférou...zatím jsou přirozeně motivovaní
nove veci a financni ohodnoceni v budoucim zamestnani
Odobním příkladem
Osobním příkladem, nadhledem, vtipem a vždy v kombinaci s osobním zájmem o jednotlivce.
Otevřená komunikace s žáky, spíše spolupráce nežli vynucená autorita, aplikace učiva do praxe
pochválit i za maličkost
Pochvalou, názornou ukázkou
Pomocí aktivní výuky, skupinové práce, hry a soutěže.
Pomocí pochval a tematických výletů.
Povzbuzenim, pochvalou, praktickou výukou, příklady z praxe...
Pozitivně a bohužel i negativně - test - jinak se jim nic nechce dělat
Pozitivní motivace. Vzbudit v nich zájem o předmět. Když to nepomůže, vnímám to jako své selhání a pro příště se snažím ve výkladu něco změnit.
Pozitivním přístupem, nadšením pro předmět, možnosti se vyjádřit k věcem, které se studentům nezdají.
Předávat inspiraci a dovednosti
Snažím se ke každému přistupovat individuálně a ptám se na jejich cíle. Dle toho volím motivaci. Každý totiž většinou potřebuje jinak "nakopnout"
Tak určitě aktivním zapojením do výuky a pravidelnými návštěvami reálných provozů a přidružených profesí.
Transparentní komunikace, férovost, "open door policy"
Trpělivosti, důsledností, pozitivním hodnocenim
Vymýšlením nových zajímavých věcí
Vymýšlím různé zábavné aktivity během praktického výcviku a společně řešíme otázky budoucího povolání
2. Jaký typ učitele Vás lépe vystihuje?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
paidotrop (zaměřuji se především na žáka a jeho potřeby) | 15 | 65,22 % | 65,22 % |
logotrop (soustředím se převážně na vzdělání a učební obor)) | 8 | 34,78 % | 34,78 % |
3. Jak velký vliv má podle Vás na žáky osobnost pedagoga?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
podstatný | 23 | 100 % | 100 % |
4. Jaké metody nejčastěji používáte k posílení motivace žáků ke zdokonalování se v odborném předmětu? Vyberte 1 až 3 možnosti.
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
pochvala a uznání za úspěchy | 17 | 73,91 % | 73,91 % |
praktická cvičení a demonstrace činnosti | 15 | 65,22 % | 65,22 % |
individuální podpora | 10 | 43,48 % | 43,48 % |
práce v kolektivu | 8 | 34,78 % | 34,78 % |
podpora vnitřní motivace | 7 | 30,43 % | 30,43 % |
motivační soutěže a odměny | 5 | 21,74 % | 21,74 % |
5. Jak často se snažíte vytvářet prostředí podporující motivaci a zájem žáků?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
často | 13 | 56,52 % | 56,52 % |
vždy | 8 | 34,78 % | 34,78 % |
občas | 2 | 8,7 % | 8,7 % |
6. Jaké vnímáte nejčastější překážky, se kterými se žáci setkávají při učení odborných témat. Vyberte 1 až 2 možnosti.
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žáci v učivu nevidí smysl a využití v budoucnosti | 14 | 60,87 % | 60,87 % |
nedostatek motivace a zájmu o daný předmět | 11 | 47,83 % | 47,83 % |
složitost učiva a nedostatečné porozumění učebnímu materiálu | 7 | 30,43 % | 30,43 % |
nedostatečná podpora ze strany učitele nebo rodiny | 4 | 17,39 % | 17,39 % |
7. Jaké motivační přístupy se Vám nejlépe osvědčily? Resp. co dle Vašich zkušeností nejvíce funguje?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
.
Diskuze, individuální přístup
Dle mého názoru nejvíce funguje, pokud žáci mají nějaký vzor a snaží se ho napodobit nebo dosáhnout stejného úspěchu. Také dobře reagují na empatii a porozumění. Problém je, když žáci nemají žádný cíl a ani ho mít nechtějí.
Dobrá nálada a přátelské vztahy ve skupině vede k dobré pracovní chuti.
Individuální přístup, vzbudit v žákovi pocit, že na něm učiteli záleží a že má zájem na tom, aby žák danou látku/činnost zvládl.
Myslím, že je důležité hodně mluvit o budoucnosti a často žáky motivovat zdůrazněním reálné aplikace učiva pro jejich rozvoj a budoucí životní úspěch.
Nefunguje toho moc, většinou je nadchnout pro předmět a zabavit je
Nejlépe se mi osvědčily odměny za vykonanou práci.
opakování a legrace
Osobní zkušenost, propojení s praxí a podpora sebedůvěry žáka.
Podpora pedagoga, vysvětlení s porozuměním.
Pochvala a výborně ohodnocení
Pochvala a zpětná vazba, která je zaměřená individuálně.
Pochvaly
Pozitivní přístup - spíše chválit za to, co se povedlo a nezvelicovat chyby. Ponaučení z chyb a umění s nimi pracovat, důraz na progres a otevřená komunikace s žáky. Zapojeni studentů, snažit se je vtahnout do výuky co nejvíce - dat jim možnost vybrat způsob výuky, témat apod.
Pozitivní přístup, zpětná vazba, inspirace
Praktická ukázka
prisnost, autorita
Průběžně s žáky diskutovat o životě,životních cílech a motivovat je dobrým finančním ohodnocením,pokud budou úspěšní
Učení hrou a jasné příklady z praxe, se kterými se mohou setkat a využít je.
Ukázky aplikací v průmyslu
uznání úspěchů i chyb na straně žáků i učitele
Zaměřit se na každého žáka a jeho potřeby?Pochvala a odměna ale s mírou.
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.